Directeur van Milieu Centraal en bestuurslid van de WFC Experience Ika van de Pas spreekt zich uit over het belang van de Experience waar het gaat om duurzaamheid en gezondheid.

Wat doet Milieu Centraal?
“Wat Milieu Centraal doet is de kennis vergaren over duurzaamheid en milieuvraagstukken en die vertalen naar een onafhankelijk en eenduidig consumentenadvies.”

Waarom ben je betrokken bij de WFC Experience?
“Mijn persoonlijke motivatie om mij hiervoor in te zetten is consumenten helpen stappen te zetten waar het gaat om verduurzaming van de consumptie.”

Waarom richt de Experience zich op kinderen?
“Kinderen bereiken met de Experience is ontzettend belangrijk, want het spreekwoord zeg het al; jong geleerd is oud gedaan. Kinderen zijn ook nog te verbazen en vinden het fantastisch om te ontdekken wat er allemaal achter hun voeding zit. Ik vind het ook erg belangrijk om ouders mee te nemen.”

Wat maakt voedsel zo’n aantrekkelijk onderwerp?
“Voedsel maakt deel uit van ons leven het geeft heel veel plezier. Koken, boodschappen doen, samen eten. Eten is vooral ook een bron van plezier en dat is iets wat we niet uit het oog mogen verliezen.”

Hoe begaan zijn Nederlanders eigenlijk met duurzaamheid?
“We weten dat het merendeel van de Nederlanders, om exact te zijn 65% zorgen hebben over duurzaamheidsaspecten zoals bijvoorbeeld het klimaat en biodiversiteit. En wij weten ook dat gemiddeld de helft van de Nederlanders het gevoel heeft dat zij daar een bijdrage aan kunnen leveren en daar ook iets aan zouden moeten doen.”

Wat zouden mensen nog moeten weten over eten?
“Veel mensen weten niet zo goed wat er aan de achterkant gebeurd en waar hun voedsel echt vandaan komt. En daarbij welke weg iets heeft afgelegd en welke keuzes gemaakt zijn. Daar zit nog wel heel veel verbazing en daar zijn nog een hoop verhalen over te vertellen”

Waarom is Ede een logische plek?
“Dat de Experience in de Regio Foodvalley komt, ligt heel erg voor de hand. Want hier is veel kennis van voedselconsumptie en -productie. Maar ook over technologie en innovatie, over landbouw en nog veel meer. Dus het is een heel logische plek om de Experience hier te bouwen en daarmee ook de Regio Foodvalley nog steviger op de kaart te zetten.”

Wat gaat de bezoeker straks meemaken?
“Ik denk dat de Experience een enorme kans is voor mensen om enerzijds plezier te hebben. Bijvoorbeeld in alle losse onderdelen van de attractie. Maar ook om zich te verbazen over de feiten, en over zaken die spelen rondom voedsel.”

Wat is de belangrijkste boodschap die bezoekers mee naar huis zouden moeten nemen?
“Ik vind het heel erg belangrijk dat de World Food Center Experience niet alleen een feel-good-verhaal is en een loftrompet voor de Nederlandse landbouw, maar ook de uitdaging adresseert. We zijn de tweede exporteur van de wereld, maar we zijn ook een innovatief land. Het zou toch zo mooi zijn als wij de kennis en innovatiekracht waar het gaat om verduurzaming kunnen samenbrengen en kunnen laten zien, dat zou prachtig zijn.”