Deze week is de officiële start gemaakt met de uitwerking van de plannen voor de World Food Center Experience. Zo’n tachtig vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven, gemeente, provincie, rijksoverheid, NGO’s, wetenschap en onderwijs kwamen naar de Mauritskazerne in Ede om de volgende fase van de ontwikkeling van de World Food Center Experience in gang te zetten.

Het ‘Experience GO’ evenement werd dinsdagochtend al afgetrapt met een aantal workshops onder leiding van BRC, de Amerikaanse ontwikkelaar van het zogeheten masterplan, waarmee de eerste fase werd afgesloten.

“Dit is de eerste keer dat de hele groep partners weer bij elkaar is, sinds de oplevering van het masterplan, nu bijna een jaar geleden”, zegt Marcel Goossens, kwartiermaker van de World Food Center Experience. “Alle ingrediënten om de Experience te bouwen zijn nu dan ook aanwezig; een sterk concept, een solide businessplan, funding en commitment. De grote opkomst dinsdag vanuit wetenschap, overheid, bedrijfsleven en ngo’s, bevestigt deze betrokkenheid. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de eigen stichting en worden de architect en de exploitant aanbesteed. Een goed moment om verder te gaan met de verdere uitwerking van het concept.”

Korte video van het Experience GO evenement

Koffer vol wensen
Als kenmerk van de officiële start van deze nieuwe fase voor de World Food Center Experience stuurde Food-wethouder en voorzitter van de stuurgroep WFC Experience Leon Meijer van Ede kwartiermaker Marcel Goossens op pad met de juiste bagage; een koffer vol wensen. De aanwezigen hadden daarvoor elk een ansichtkaart geschreven met daarop hun ideeën, verwachtingen en tips.

‘Food Journey’ en ‘Gezonde Snack Plek’
Tijdens het Nationaal Schoolontbijt dat op 7 november plaatsvond in het World Food Center, hebben kinderen in groepjes met elkaar nagedacht over de Experience en wat zij daar voor ideeën bij hebben. “Het leek ons leuk de uitkomsten hiervan hier vandaag te presenteren”, vervolgt Marcel Goossens. “De brainstorm leverde veel leuke suggesties op, waaronder een reeks vrolijke namen voor de Experience zoals ‘Food Journey’ en ‘Gezonde Snack Plek’. Twee beschrijvende namen die de lading zeker dekken. Het was erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen waren over de mogelijkheden van de Experience.” 

Het enthousiasme van kinderen voor lekker eten werd ook zichtbaar gemaakt door een kinder-kookploeg onder leiding van de Kids University for Cooking, die tijdens het evenement een aantal zeer gezonde ‘fruit-pizza’s’ maakte voor alle aanwezigen.