Uniek attractief voedselavontuur in Ede

De WFC Experience wordt een thema-attractie over voedsel en neemt vanaf 2023 jaarlijks 330.000 bezoekers mee op een persoonlijk avontuur door de wereld van ons dagelijks eten. Zo worden zij spelenderwijs bewust van alle aspecten rond ons eten en van de consequenties die samenhangen met de keuze van het dagelijkse eten. Bij de ontwikkeling van de Experience zijn tal van organisaties betrokken, uit het bedrijfsleven, overheid, wetenschap en onderwijs.

Download hier de Brochure WFC Experience 2020

De wereld van voedsel is prachtig! Voedsel behoort tot onze primaire levensbehoeften. We groeien ermee op, letterlijk. Het geeft ons energie. Het biedt ons oneindige inspiratie en creativiteit. Het verbindt mensen en culturen. Tegelijkertijd zijn er grote uitdagingen zoals overgewicht, honger en klimaatverandering. We komen steeds verder af te staan van de productie van ons eten.

De WFC Experience brengt mensen juist weer in contact met de wijze waarop eten geproduceerd en geconsumeerd wordt, wereldwijd. De attractie laat mensen beleven wat de impact van voedsel is op hun lichaam, hoe de voedselketen werkt, wat de nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en hoe Nederland aan het oplossen hiervan kan bijdragen. Dit alles op een spannende, aantrekkelijke en boeiende manier, waardoor de WFC Experience niet alleen een leuk uitje voor het hele gezin wordt, maar mensen ook stimuleert te kiezen voor gezonde en duurzame voeding.

Doelen van de WFC Experience

1. Het vergroten van de kennis en het bewustzijn van de consument over ons voedsel en de gevolgen van onze voedselkeuzes.

2. De WFC Experience moet op inspirerende wijze internationaal laten zien wat het belang van een duurzame voedselproductie is en wat daarbij komt kijken.

3. WFC Experience moet uitgroeien tot een internationaal icoon op het gebied van voedsel en voeding, met een actieve rol in het maatschappelijk debat.

4. Het is dé plek waar Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen elkaar ontmoeten, inspireren en laten zien welke rol Nederland speelt bij het oppakken van grote mondiale uitdagingen.

5. Internationale etalage zijn voor de excellente Nederlandse agrofoodsector. Met unieke kansen voor consumentenonderzoek dat open innovatie faciliteert en stimuleert.

Autoriteit, vertrouwen en transparantie

Om het “vertrouwen” van de consument terug te winnen moet de WFC Experience zich ontwikkelen tot “de autoriteit” op gebieden als globalisering, duurzaamheid, voedselveiligheid en voedingswaarde. Daarbij past dat WFC het maatschappelijk debat naar zich toe trekt en zich profileert met wetenschappelijk onderbouwde standpunten, en proactieve, begrijpelijke communicatie.

De WFC Experience houdt zich daarbij strikt aan het wetenschappelijk, onderbouwde en feitelijke verhaal, zonder een commercieel belang. Tegelijkertijd zal het WFC Experience een attractie worden die voor de gedefinieerde doelgroep aantrekkelijk moet zijn (fun).

Een bezoek aan het World Food Center stimuleert en helpt mensen om een steentje bij te dragen aan een gezonde, smakelijke en duurzame toekomst voor henzelf en hun gezin, Nederland en de wereld.

Dat krijgen we voor elkaar met leuke, authentieke, educatieve belevenissen op basis van verhalen, waarbij de nadruk ligt op de voortrekkersrol van Nederland op het gebied van wereldwijde voedselproductie en -onderzoek, voedselzekerheid en -veiligheid en de gezondheid van de mensheid en de aarde.

Artist impression uit het Masterplan van BRC voor de Experience